7 lessen die ik leerde over ondernemen, communiceren & interviewen door naar “De Weekenden” te kijken

Ik probeer al een tijdje om minder tv te kijken. En dat lukt me eigenlijk heel goed. Al die voor- en nabeschouwingen op de actualiteit, flauwe reality-programma’s of de zoveelste talkshow waar alweer dezelfde reeks BV’s de revue passeert: ik heb het er wat mee gehad, om heel eerlijk te zijn. Ik ontspan er niet door, en heb vaak ook niet het gevoel dat ik er bijster veel van opsteek.

Ik mis het dus niet, maar de tv helemaal buiten gooien? Dat is voorlopig nog een stap te ver. Want zo heel af en toe komt er toch nog eens iets langs dat ik de max vind, en dan ga ik all-in. Het laatste programma waar ik ontzettend van genoot? Dat was het tweede seizoen van “De Weekenden“, dat in januari en februari te zien was op Canvas.

Waarover gaat De Weekenden?

De Weekenden is een reeks van productiehuis De Chinezen, waarin tv-maker Joris Hessels (die je misschien kent van dat andere topprogramma Radio Gaga) een jaar lang regelmatig op weekend gaat met een aantal onbekende Vlamingen. Ze kennen elkaar niet, maar hebben alvast één ding met elkaar gemeen: allemaal staan ze met beide voeten in een cruciaal jaar van hun leven. Doorheen de afleveringen leren ze elkaar en elkaars verhaal beter kennen, en jij als kijker mag meekijken. Beelden van voor en tijdens elk weekend worden afgewisseld met beelden die de kandidaten zelf maken, wat zorgt voor een intieme sfeer.

Presentator Joris Hessels is de empathische en goedlachse verbindingsofficier van dienst. En hij doet dat schitterend! Hij laat mensen uitpraten. Stelt de juiste vragen, ook als die een beetje ongemakkelijk zijn. En het allerbelangrijkste: zijn betrokkenheid bij ‘zijn’ kandidaten is écht, en niet enkel aanwezig zolang de camera’s draaien. En dat voel je als kijker.

Allemaal goed en wel, maar wat heeft dat te maken met schrijven en communicatie?

Waarom ik schrijf over een tv-programma op een blog waar ik wil inspireren rond tekst, taal en communicatie? Omdat De Weekenden blijft hameren op dezelfde nagel waar ik ook al eens graag op klop: dat verhalen vertellen de kern is van wie wij zijn. Dat dat ook anderen aanspreekt, die verhalen, en dat zij er bijna altijd iets in gaan ontdekken wat ze herkennen.

Of je nu…

  • een podcast opneemt
  • mensen interviewt voor testimonials
  • werkt aan de teksten voor je website of nieuwsbrief
  • in interactie gaat met potentiële klanten tijdens een netwerkmoment, intakegesprek of op social media

Blijf vertellen wat je doet, en waarom je het doet. En als je (potentiële) klanten of doelgroepen hetzelfde doen: neem dan de tijd en ruimte om héél goed te luisteren. Want daarna heb je goud in handen.

Dus hier gaan we: de 7 lessen die ik leerde uit seizoen 1 & 2 van tv-reeks “De Weekenden”, die een goed idee zijn wanneer je gaat interviewen/praten met een klant/je eigen verhaal helder wilt krijgen:

Welke lessen leerde ik door naar De Weekenden te kijken?

1. Toon oprechte belangstelling

Echte interesse? Dat kan je niet faken. Zelfs niet met een scherm of microfoon ertussen.

Laat mensen uitpraten. Vraag door als iets je prikkelt, ook als je denkt dat het misschien dom gaat overkomen. Ben je bang dat iets misschien gevoelig ligt? Wees dan wat voorzichtiger in je vraagformulering. Als je daar rekening mee houdt, kan er veel.

2. Schuw de stiltes niet

Soms moeilijk bij mensen die je (nog) niet goed kent, maar wel waardevol: ga niet elke stilte die er valt in je gesprek krampachtig proberen vol te praten.

Vaak zijn stiltes veelzeggend. Of worden ze gevolgd door iets wat je gesprek een totaal andere richting uit stuurt. In a good way, meestal.

Wist je trouwens dat stiltes laten vallen een beproefde methode is in de journalistiek om ‘moeilijke’ interviewees als politici aan de praat te krijgen? 🙂

3. Bereid je voor…

Een open deur, maar toch: voorbereiding is alles. Schrijf vragen waar je mee zit of thema’s die je wil aansnijden op, zodat je niet compleet moet gaan improviseren.

4. …maar laat ruimte voor zijstappen

Tegelijk is je voorbereiding niet heilig. Hou er niet krampachtig aan vast, want dan ga je dingen missen. Maak plaats voor spontaniteit, zodat je op het moment zelf nog kan inpikken op dingen waar mensen zelf mee op de proppen komen. Dikwijls hebben die inhoudelijk een grote toegevoegde waarde.

5. Omarm kwetsbaarheid

Van die mensen die er alles aan zullen doen om zich voor te doen als “de alwetende expert die nooit fouten maakt” of “de interviewer die even neutraal is als Zwitserland tijdens elke oorlog”: persoonlijk geen fan van…

We zijn allemaal maar mensen, die een rugzak meetorsen waar een bepaalde soort van bagage in zit. Vaak struggelen we met dezelfde dingen, en het is die herkenbaarheid die ervoor zorgt dat we ons verbonden voelen. Daarover durven praten breekt het ijs én zorgt voor diepgang in gesprekken en communicatie. En het ook gewoon plezanter werken.

6. Wees niet bang om te improviseren

Joris zag het ongetwijfeld allemaal voor zich: samen met zijn kandidaten ontbijten aan een grote tafel. ’s Avonds verhalen uitwisselen rond het kampvuur. Groepsinterviews in één grote ruimte, allemaal gezellig bij elkaar.

En toen kwam corona, en konden Astrid, Flora, Helga, Maike, Sun, Anouar, Pascal en Tijs een tijdje niet meer samen op weekend. Tot overmaat van ramp verdween kandidaat Anouar, een dakloze jongeman uit Antwerpen, een tijdlang van de radar. Ik kan me voorstellen dat Joris en zijn ploeg met hun handen in het haar hebben gezeten. Maar veel belangrijker: ze bleven niet bij de pakken zitten. Joris trok persoonlijk naar Antwerpen om in te praten op Anouar, en bracht zijn Weekenders samen in een videocall met een take-away maaltijd.

Wat je daaruit kan meenemen? Ook al loopt iets niet helemaal zoals je het in je hoofd had, zet toch maar door met de uitvoering. Ook al is dat in de vorm van plan B of C.

(De kans dat de buitenwereld daar iets van gaat merken is trouwens toch heel klein. Weten zij veel dat er überhaupt een plan A was…)

7. Een zot idee? Da’s OK!

Zo van die wilde ideeën die beginnen met “zou het niet geweldig/grappig/… zijn als we X deden?”, waar iemand anders dan luidkeels “JAAAA!” op antwoordt: zalig toch! Jammer genoeg zijn het vaak de eerste dingen die sneuvelen in de uitvoering. Te lastig. Niet realistisch. Teveel gedoe.

Maar ermee doorgaan, dat levert wel goeie televisie op (of in jouw geval: een fijne, nieuwe samenwerking of een straffe tekst of interview). Dus volgende keer toch maar gewoon eens proberen of het lukt, dat zot idee erin smokkelen?

“Aan de overkant geraken” werd in aflevering 1 gebruikt als metafoor. Wist die Joris veel dat hij dat ook écht ging doen

Nog niet gekeken naar De Weekenden? Je kan zowel seizoen 1 als seizoen 2 nog bekijken op vrt.nu tot 6 maart 2021.

Ook van Radio Gaga loopt er momenteel een nieuwe reeks op Eén.