2 jaar freelance copywriter: mijmeringen & een handvol tips


Het had geen haar gescheeld, of deze dag was gewoon aan mij voorbij gegaan. Maar toen schoof Google Photos me vanochtend de foto hierboven onder mijn neus.

Op 5 oktober 2020 ging ik voor het eerst langs bij de Joeri (een verstandige boekhouder en allround toffe mens).

Wat ik daar ging doen? Nog 135.211 vragen stellen over dingen die ik niet wist/snapte, om aan het einde van ons gesprek mijn ondernemingsnummer aan te vragen. 

Dat betekent dat Studio TXT exact 2 jaar bestaat! Ik had eigenlijk andere dingen op mijn planning staan vandaag, maar die kunnen wachten. Want uw derde baby wordt niet elke dag 2, nietwaar? In deze blog neem ik je graag mee op tocht langs die 730 dagen, 104 weken of 24 maanden. On y va!

1. Werken als freelance copywriter: hoe het allemaal begon

Ik ben de dochter van 2 (ex-)zelfstandigen, maar toch stond het naar mijn gevoel nooit in de sterren geschreven dat ik zou gaan ondernemen. In mijn hoofd was een eigen zaak hebben gelijk aan vaak weg van huis zijn. Veel uren kloppen. Hard werken. Goed uw boterham verdienen, maar weinig tijd voor vrienden, familie, hobby’s. Nadat ik afstudeerde, voelde een job in loondienst dan ook als een logische keuze.

Meer dan 10 jaar lang werkte ik voor 3 verschillende werkgevers, en dat was (meestal) tof. Ik had fijne collega’s, werk dat me inhoudelijk boeide en een çava loon dat ruim volstond om in mijn levensonderhoud te voorzien. Maar aan het einde van de zomer van 2020 voelde ik iets kriebelen. Op mijn job als communicatieverantwoordelijke had ik er intense weken en maanden op zitten, gevuld met veel crisiscommunicatie, improvisatie en ad hoc taken.

Sure, er liepen nog altijd een paar projecten waar ik mijn creatief ei in kwijt kon, en daar was ik dankbaar voor. Maar als ik heel eerlijk was met mezelf, voelde ik ook een gemis. Ik miste het schrijven. Dat deed en doe ik het allerliefste, en dat was ergens onderweg wat naar de achtergrond verschoven.

Ik wilde niet alleen de verhalen van mijn eigen organisatie in de wereld zetten. Ik voelde de drang om meer ondernemers & vzw’s in de social profit wegwijs te maken in de wondere wereld van digitale communicatie en storytelling. We hadden op dat moment ook prille plannen om met ons gezin een tijdje naar het buitenland te trekken (dat ging uiteindelijk niet door, thanks to corona). Schrijven als freelancer leek me daar goed mee te combineren.

Daarna ging het relatief snel. Want enkele weken later hakte ik al de knoop door, en besloot ik dat copywiter-in-bijberoep-zijn een kans te geven.

Starten als copywriter in bijberoep: enkele tips

  • Wat mij enorm heeft geholpen, is gaan babbelen met mensen uit m’n netwerk die ook een bijberoep hadden (gehad). Uit hun ondernemersverhalen heb ik veel tips & tricks gehaald…
  • …en een doorverwijzing naar bovengenoemde boekhouder. Ik ging langs bij 2 kantoren voor een (gratis) kennismakingsgesprek, waar ik ook nog eens mijn vragen of twijfels op tafel kon leggen. Handig om al eens te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.
  • Er staat zoveel info op het internet over starten in bijberoep dat ik soms door het bos de bomen niet meer zag. Zelf vond ik de website van Xerius heel fijn. Ik ben er later dan ook gaan aankloppen toen ik een sociaal verzekeringsfonds zocht 😉
  • Starten in bijberoep is relatief eenvoudig. Zeker als dienstverlener loop je geen grote, financiële risico’s. Dus waarom niet gewoon proberen?

2. Een anekdote over een potteke gel

Als je een kind krijgt, dan geef je dat ook best een naam. Da’s nu eenmaal handig als je hem of haar wil roepen om te komen eten. Over die van mijn zaak heb ik lang mijn hoofd gebroken. Ik wilde niet ondernemen onder mijn eigen naam, wel onder een soort van alter ego. Dat werd later Studio TXT.

  • Studio omdat dat bij mij een gevoel van warmte, kleinschaligheid & creativiteit oproept.
  • TXT omdat .txt het format is van tekst zonder opmaak op een computer. Verder dan dat reikt mijn IT-kennis niet, maar ik vond de combinatie tof klinken.

Ik had bij de oprichting van mijn zaak nog niet meteen zicht op klanten en opdrachten. Dus tijdens de eerste weken zat ik ‘s avonds en op vrijdag (mijn vaste bijberoep-dag) vaak te knutselen aan mijn website. Ah ja, want die moet je toch hebben als ondernemer? Ik had ooit al wel eens een blog gehad, dus ging ik vol goede moed aan de slag met WordPress & een gratis template. Fier als een gieter was ik toen ‘ie eindelijk online stond.

Maarrrrr wat bleek nu? Het duurt altijd eventjes voor Google nieuwe websites indexeert en toevoegt aan de zoekresultaten. Wie tijdens de eerste dagen na de lancering van de website “Studio TXT” ingaf in de zoekbalk van Mr. Google, kreeg pagina’s lang enkel deze haargel met een gelijkaardige naam te zien #fail. Met wat geduld én enkele slimme SEO-ingrepen (zie verder) kwam het uiteindelijk allemaal goed.

Een naam kiezen & een website maken: enkele tips

  • Check op voorhand of er geen grote beautymerken zijn die (een variant op) jouw bedrijfsnaam al in gebruik hebben. Als dat het geval is: nu kan je nog veranderen, haha 🙂
  • Maak een longlist met potentiële namen & leg die voor aan een testpubliek (kan offline of online in deze fijne Facebookgroep). Welk gevoel roepen de namen bij hen op? Matcht dat met wat jij in gedachten hebt voor jouw zaak?
  • Ik weet het één en ander over schrijven voor websites, maar er eentje maken, da’s nog andere koek…Daarom verwijs ik je met veel plezier door naar 2 madammen van wie ik veel heb opgestoken over respectievelijk SEO & (WordPress-)websites. Indira heeft een waardevol gratis e-book over SEO, Kathleen een handige homepagina-checklist.

3. Onderschat nooit het belang van een goed netwerk

Zoals hierboven al aangehaald, startte ik mijn zaak met heel veel goesting, maar met nul concrete opdrachten of klanten in het vooruitzicht. Die kwamen er pas na enkele maanden. 

“Maar hoe ging dat dan, Chloé?”

Alvast niet door de dingen te doen die ik anderen zag doen, zoals uren spenderen op Instagram of hippe visitekaartjes laten drukken. Ook niet door mijn nagelnieuwe website. Wel door mijn bestaande netwerk aan te spreken. Zo schrijf ik tegenwoordig voor een organisatie waar ik op mijn vorige job af en toe contact mee had, en maakte een oud-collega reclame voor mij bij het bedrijf van haar vriend.

Klanten en opdrachten vinden: enkele tips

  • Start je met een nieuw project, een bijberoep, een eigen zaak? Maak daar dan alstublieft genoeg tamtam over. Mail het naar je familie. Spreek erover met de ouders aan de schoolpoort. Post het op alle socials waarop je actief bent. Zorg ervoor dat iedereen weet waar je mee bezig bent.
  • Ik probeer een paar keer per jaar naar één of ander netwerk ding te gaan. Dat is voor mij als introvert altijd enorm zoeken. Maar ik doe het toch, want ik heb op zo’n evenement altijd minstens een paar toffe babbels. En ja, soms leidt dat -rechtstreeks of met een paar omwegen- naar nieuwe klanten en opdrachten. 
  • Netwerken gaat voor mij trouwens verder dan uw sales pitch aframmelen aan een hoge receptietafel. Zo ging ik bijvoorbeeld al een paar keer wandelen met een collega-ondernemer. Ook deze connectie momenten in het Leuvense vind ik heel fijn.
  • Valt mijn oog op een toffe vacature voor een vaste job, die matcht met wat ik graag doe & goed kan? Dan trek ik mijn girl boss pants aan & pols ik of ze een samenwerking met een freelancer zien zitten. In het slechtste geval bouw ik een nieuwe connectie op, in het beste geval sleep ik een toffe opdracht uit de brand.

4. De plottwist die iedereen zag aankomen (buiten ikzelf)

“Hoe ziet ge dat eigenlijk, met dat bijberoep van u?”

Aan het woord is mijn man, ergens in het voorjaar van 2021. Ik zit aan mijn bureau, alhoewel ik officieel een dag verlof heb genomen. Niet om iets leuk te gaan doen voor mezelf, met hem of met de kinderen. Wel om te schrijven voor klanten, één of andere opleiding te volgen of aan mijn zaak te werken. 

Wat ik hier beschrijf was vorig jaar meer regel dan uitzondering. 4 dagen per week gaf ik het beste van mezelf op mijn vaste job. De vrijdag & quasi alle avonden waren voor Studio TXT. Dat ritme begon me zwaar te vallen. Op mijn job in loondienst had ik het gevoel dat ik tekort schoot, en in mijn eigen zaak liep ik gefrustreerd rond. Omdat ik leuke opdrachten noodgedwongen aan mij voorbij moest laten gaan. Omdat half werk leveren mij niet goed afgaat. Omdat ik amper nog iets anders deed dan werken tout court.

En dus sprong ik, iets meer dan een jaar na de opstart van mijn bedrijf. Van bij- naar hoofdberoep. Pas na een break van 3 maanden (ik nam ouderschapsverlof op mijn vaste job) durfde ik eindelijk aan mezelf toe te geven dat Studio TXT allang veel meer was dan gewoon iets on the side. Memorabele plottwist, nog geen moment spijt van gehad! 🙂

Van bijberoep naar hoofdberoep: enkele tips

  • Stel jezelf de vraag “wat is het ergste dat me kan overkomen als ik ervoor ga?”. In mijn geval was/is het antwoord: “dat ik opnieuw een job als werknemer ga moeten zoeken”. Dat valt mee qua risico, toch?!
  • De switch maken was voor mij een goed moment om in mijn financiën te duiken. Ik zette mijn kosten voor dit nieuwe scenario op een rijtje, berekende hoeveel omzet ik +/- moest draaien om mezelf een loon uit te keren dat +/- hetzelfde is als wat ik maandelijks in loondienst verdiende. Dat op papier hebben gaf me houvast en een doel om naartoe te werken
  • Na 1 jaar bijberoepen heb ik mijn prijzen verhoogd. Niet gigantisch, maar ik zorgde er wel voor dat ze marktconform waren. Want ja-ha: ook in bijberoep mag (moet!) je ervoor zorgen dat je nog iets overhoudt aan datgene wat je graag doet & goed kan.

5. Je tarief bepalen als freelance copywriter

Als er iets is waar ik mee geworsteld heb (en soms nog), dan is dit wel. Wat is een redelijke prijs voor een bepaald type tekst? En hoe lang schrijf je daar dan aan? Naarmate ik langer bezig ben, lukt het me beter en beter om dat in te schatten.

Grosso modo zijn er een paar verschillende manieren om je tarief als copywriter te bepalen:

  • Prijs per woord. Nooit gedaan, want daar sta ik niet achter. Waar het dan op neerkomt is dit: aan een snedige tekst waar geen woord teveel in staat verdien je minder dan aan een tekst die eindeloos doorgaat. Makes no sense at all.
  • Prijs per project. Doe ik soms, vooral voor grotere & langer lopende samenwerkingen. Denk bijvoorbeeld aan een interviewreeks, x aantal pagina’s in een magazine…
  • Prijs per uur. Hanteer ik enkel nog voor kleinere opdrachten. Beter voor de klant ook, want ik ben een eerder trage schrijver 🙂
  • Prijs per (halve) dag. Heeft vandaag mijn absolute voorkeur. Het maakt dat ik op één werkdag minimaal moet switchen tussen verschillende klanten en projecten. Resultaat: meer focus, betere teksten. 

Op mijn programma voor dit najaar: nadenken over & uitwerken van een soort van abonnementsformule, waarbij ondernemers x aantal blogposts/nieuwsbrieven per maand kunnen afnemen. En die (halve) dagprijzen eindelijk eens op deze website zetten, dat ook 😉

Financiële shizzle: enkele tips

  • Smeekbede van mij aan jou: in welke sector je ook actief bent, werk alsjeblieft niet onder de marktprijs. Ook niet in bijberoep. En ook niet als klanten dat vragen. Zo hoorde ik de laatste tijd over collega’s die amper 40 euro per uur vragen of 100 euro voor een interview (voorbereiding, gesprek op locatie, redactie én foto). Ik heb het daar moeilijk mee, want zij maken het zichzelf heel lastig om iets duurzaam uit te bouwen (en hun collega’s ook)
  • Vind je het moeilijk om je prijs uit te spreken, bijvoorbeeld na een kennismakingsgesprek? Snap ik helemaal, ik heb daar ook soms nog last van 🙂 Wat mij helpt, is uitspreken op welke gebieden samenwerken met een potentiële klant een meerwaarde kan zijn. In mijn geval is dat mijn allround-communicatie achtergrond (die niet elke copywriter heeft).

En dan nu…de call-to-action

Ben je ondernemer of werk je voor een social profit organisatie? En ben je op zoek naar iemand die kan helpen om je unieke verhalen mee naar buiten te brengen (zodat ze blijven ‘plakken’ bij je ideale klanten/doelgroepen zoals deze gel op een pas geknipte coupe haar?). Leg dan gerust een kennismakingsgesprek vast om een keer te babbelen.