Converterende launch copy voor Compagnonne

Nele lanceerde al voor de derde keer haar ondernemersnetwerk Compagnonne Clan. Maar alle copy voor zo’n launch zelf schrijven? Daar was ze klaar mee. Na inhoudelijke briefings via WhatsApp ging ik aan de slag & zette ik 14 e-mails en bijhorende social media posts voor haar klaar. Zo kon zij al haar energie steken in offline én online in gesprek gaan met potentiële Clanners.

Groepsfoto vrouwelijke ondernemers tijdens netwerkwandeling Compagnonne Clan 2024

Copyright: An Epic View


  • DETAILS
    Launch e-mails
    Social media copy (Instagram)

 

Over Compagnonne

Deze klant simpelweg omschrijven als ‘business coach’, dat zou de waarheid oneer aandoen zijn. Want bij Compagnonne heb je als doorgroeiende ondernemer een warm team van ervaren mentoren aan je zijde. Allemaal ervaren ondernemers, met de nodige kilometers op de teller. Die je -elk vanuit hun eigen expertise- mee helpen bouwen aan jouw droombedrijf. Zodat je op geen enkel moment het gevoel hebt dat je er alleen voor staat.

(Is “Never Alone” een baseline waarop ik als copywriter strontjaloers ben, omdat ik ‘m niet zelf bedacht heb? Het zal wel zijn, begot!)

Over het project

In het najaar van 2024 lanceerden Nele Van hoeymissen en haar team de derde editie van Compagnonne Clan: het ondernemersnetwerk dat het warmste én coolste van het land claimt te zijn (ik kan uit eerste hand bevestigen dat dat klopt, want ik maakte in datzelfde jaar deel uit van de Clan). Een community die niet draait om krampachtig pitchen of zenuwachtig visitekaartjes uitdelen. Wel om samen beleven, groeien en plezier maken (denk: samen de natuur in, stadswandelingen, bedrijfsbezoeken en zelfs een hele dag hiken)

In alle eerlijkheid: Nele is een klant die strikt genomen geen copywriter nodig heeft. Ze heeft feeling voor goede marketing en is zo iemand die schrijft zoals ze spreekt: vurig, grappig en juicy, haha (check deze sales page, bijvoorbeeld 🫶🏻). Goed schrijven, dat is een skill die een belangrijk aandeel heeft gehad in de felle groei van haar bedrijf sinds 2020 (denk: volgers die reikhalzend uitkijken naar haar volgende social media post of e-mail, en die gretig hun portemonnee bovenhalen op het moment dat Nele iets verkoopt)

Maar zo’n lancering: dat is geen kattenpis, jongens. Converterende teksten schrijven is maar één klein stukje van de puzzel. Daarnaast zijn er nog zoveel andere dingen die geregeld moeten worden: betaalpagina’s, technische shizzle, KMO-portefeuille stuff, dat soort dingen. En -heel belangrijk- persoonlijke interactie met warme leads. De vragen die binnen stroomden via DM, WhatsApp en de mailbox, die wilde Nele persoonlijk en gefocust opvolgen. Daarom besloot ze om het schrijven van de lanceringsmails voor Compagnonne Clan 2025 aan mij uit te besteden. 

Onze aanpak

Op het moment dat Nele mij contacteerde, werkten we al een jaar regelmatig samen voor haar reguliere content (denk: blogs, nieuwsbrieven en afgeleide posts voor op de socials). Een uitgebreide intake of briefing over de tone-of-voice van Compagnonne was dus niet nodig, omdat ik die stukjes al voldoende beet had.

Wat we wel deden, was dit:

  • E-mails van de 2 vorige lanceringen van de Clan evalueren - welke mails werden veel opengeklikt en welke minder? Welke leverden veel verkopen op en welke minder?

  • Op basis daarvan bepaalden we welke mails we konden recycleren, welke mails we lichtjes konden herschrijven & welke mails we nog extra moesten schrijven

  • Eens die basis er stond, volgde een briefing over de inhoud van elke mail via een voice-berichten (handig om bepaalde nuances mee te krijgen).

    Als algemene briefing kreeg ik dit mee:

Altijd lichte humor, spannend en helder maken, en een juicy touch geven! Ik wil er vaak teveel in proppen, maar emotie en overall verhaal en CTA zijn veel belangrijker dan alle details: daarvoor dient de sales page

Sneak peak in de copy 👀


Wandelschoen in de modder

Het resultaat


  • Ik (her)schreef 14 sales e-mails, die over een periode van 2 weken vertrokken richting de mensen op de e-mail lijst van Compagnonne.

  • We werkten met 3 verschillende segmenten. Van sommige mails ontvingen mensen een licht aangepaste versie, afhankelijk van in welk segment ze zaten.

  • Voor elke mail zorgde ik ook voor copy voor minstens één Instagram-post. We kozen daarbij maximaal voor reels en carrousels. Dat leverde in de maand november een mooi bereik op:

  • Nele gaf feedback via de commentaarfunctie in het gedeelde bestand waar we in samenwerkten. Van zodra de finale versie klaar was, plande haar collega Rachel de verzending van de mail in via Mailblue.

  • 65 ondernemers schreven zich in voor één jaar lang netwerkplezier, woehoew! 💃

Ook hulp nodig met de teksten voor jouw lancering?

Dan help ik je heel graag met copy waar jouw ideale klant het écht warm van krijgt 🥵

 

P.S: Enne…ben je benieuwd naar dat warme ondernemersnetwerk? In november 2025 gaan de deuren van Compagnonne Clan terug open en kan je je opnieuw inschrijven. Zet je hier alvast op de wachtlijst.

Volgende
Volgende

Webcopy & e-mail templates voor The Officer